Hopp til hovedinnhold
Søk

Varemerker og produkter

Varemerker

Esso

Esso er den fonetiske forkortelsen av Standard Oil (SO), selskapet som ble etablert av John D. Rockefeller i 1882. I 1970 -årene ble det pålagt begrensninger av bruken av navnene Standard Oil og Esso i USA. Selskapsnavnet og varemerket i USA ble derfor endret til Exxon. Dagens selskapsnavn ble etablert i 1999 da Exxon og Mobil fusjonerte til ExxonMobil.

Både i Norge og i resten av Europa tilbyr Esso et tett nettverk av bensinstasjoner, salgsdistributører og distribusjonsterminaler for industrielle forbrukere

ExxonMobil

ExxonMobil-logoen finner man på smøremidler og kjemikalier som kunder kjøper i større mengder til internasjonal skips- og luftfart. Lokale kunder forbruker produkter merket med Esso eller Mobil - logoen. Uansett om logoen er Esso, Mobil eller ExxoMobil, kan kundene være sikker på at produktene møter de strengeste kvalitetskrav.

Mobil

Mobil har drevet banebrytende utvikling av smøremidler i over 100 år, og har levert smøremidler som har overgått de tekniske krav. Mobil har en meget sterk stilling innen produksjon av syntetiske smøremidler, noe som bekreftes av produsenter av eksklusive biler som Porche, Mercedes AMG, og Aston Martin utelukkende benytter Mobil 1 til motoroppfylling i deres bilmodeller.

Mobil smøremidler selges på Esso bensinstasjoner, en rekke bilutstyrsbutikker og bilverksteder.

Mobil1

Formel 1 er for Mobil et praktisk testlaboratorium for nye produkter. Produkter som fungerer godt i i Formel 1vil etterhvert finne veien til forbukerene. Det er faktiske ikke store forskjeller mellom den Mobil 1du kan kjøpe på bensinstasjooner og den Mobil 1 som benyttes i Formel 1 biler.

Temperaturen i en Formel 1 motor under full belastning er sammenlignbar med de motortemperaturer ordinære motorer har på en varm sommerdag. Motorfabrikanter forbedrer ytelsene på sine produkter kontinuerlig og Mobil deltar naturligvis i denne tekniske utviklingen, med den vanlige billist som den endelige vinner, med en motor som har bedre ytelse, har lengre levetid og med et lavere drivstofforbruk.

Det er mer informasjon om smøremidler i Norge på en egen hjemmeside som du finner ved å klikke her.

Produkter

ExxonMobil markedsfører produkter under varemerkene Esso og Mobil. Den landsdekkende kjeden av Esso bensinstasjoner teller ca. 250 anlegg, hvorav 14 er ubemannede automatstasjoner under navnet Esso Express. På 107 av stasjonsanleggene står NorgesGruppen for driften av butikkonsepter og bilvaskeanlegg.

ExxonMobil er også en viktig aktør i markedet for smøremiddel og spesialprodukt. Våre vitenskapelig, fremstilte syntetiske kvalitetsoljer markedsføres hovedsaklig under merkevarene Mobil 1, Mobil Delvac 1 og Mobil SHC til henholdsvis personbil-, tungtransport- og industrimarkedet. ExxonMobil selger smøreoljer og spesialprodukter både direkte til bedriftskunder og gjennom utvalgte distributører og partnere.

ExxonMobil har en samlet markedsandel på 21 produkter for oljeprodukt i de segmenter selskapet betjener.*

*Basert på data fra Statistisk sentralbyrå.

Lukk