Artikkel
Valdez-utslippet
Etter et av bunnpunktene i ExxonMobils lange historie, doblet vi innsatsen for å beskytte miljøet, våre ansatte og lokalsamfunnene vi opererer i rundt i verden.
Artikkel
I DENNE ARTIKKELEN
Valdez-utslippet
Oversikt
Kort tid etter midnatt den 24. mars 1989, i en tragisk ulykke selskapet beklager dypt, gikk supertankeren Exxon Valdez på grunn i Prince William-sundet i Alaska. Til tross for innsatsen som ble gjort med å stabilisere fartøyet og hindre ytterligere oljeutslipp, gikk mer enn 250 000 fat med olje tapt på kort tid.
Exxon og den amerikanske kystvakten startet et omfattende rensearbeid som totalt sett involverte mer enn 11 000 innbyggere i Alaska og tusenvis av Exxon-ansatte og innleid personell. I 1992 erklærte den amerikanske kystvakten rensearbeidet for fullført.
I dag er økosystemet i Prince William-sundet sunt, robust og blomstrende. Selv om det var flere alvorlige, kortvarige påvirkninger på mange arter på grunn av oljeutslippet, har det, basert på studier fra mange forskere med omfattende undersøkelser i Prince William-sundet, ikke vært noen langvarig skade som stammer fra oljeutslippet. Denne gjenopprettingen passer overens med den veletablerte historikken over gjenoppretting som er dokumentert av det vitenskapelige miljøet etter mange andre oljeutslipp over hele verden, mange av dem betydelig større enn det som fant sted i 1989.
ExxonMobil har leid inn uavhengige forskere som er blant verdens ledende eksperter på sine felt. De har gått i dybden og studert alle relevante aspekter som er knyttet til effekten av Valdez-utslippet på vann, kystlinje og dyreliv i sundet. Til dags dato har disse forskerne publisert omkring 400 likemannsvurderte rapporter som er knyttet til alle deler av miljøet i Prince William-sundet.
Endringer ExxonMobil har gjort for å forhindre en ny ulykke som Valdez
Etter Exxon Valdez-ulykken, doblet ExxonMobil sin langvarige innsats for å beskytte miljøet, sine ansatte og lokalsamfunn over hele verden der vi driver virksomhet.
Blant tiltakene som er gjort for å hindre oljeutslipp:
- Alle fartøyer som opererer for ExxonMobil har dobbelt skrog, noe som begrenser effekten av nær sagt alle lavenergi-hendelser
- Alle fartøyer i vår tjeneste må først gjennomgå en grundig og omfattende vurderingsprosess, med bransjeledende teknikker for kvalitetsvurdering
- Vi krever beste praksis-utnyttelse av teknikker for fartøyadministrasjon, som for eksempel ressursadministrering av bromannskapet
Dersom et utslipp oppstår, har vi også forbedret responsevnene våre. For eksempel:
- ExxonMobil er et grunnleggende medlem av alle store responsorganisasjoner for oljeutslipp i verden
- Vi har mer enn 1000 ExxonMobil-ansatte involvert i responsteam for oljeutslipp over hele verden
- Vi utfører jevnlige, omfattende øvelser på oljeutslipp og opplæring på ulike ExxonMobil-anlegg rundt i verden og
- Vi har utviklet og implementert ny utslippsdetekterende teknologi
ExxonMobils miljøytelser
ExxonMobil er opptatt av å opprettholde vår ledende rolle som en mangeårig, teknisk dyktig bransjeleder innen sikkerhet og ivaretagelse av miljøet. Vår omfattende og disiplinerte tilnærming bidrar til at vi kan opprettholde et kontinuerlig fokus på forhindring av hendelser, forberedelser og nødrespons dersom behovet skulle oppstå.
Vi er spesielt stolte av den utslippsforebyggende innsatsen fra våre globale sjøtransportselskaper.
ExxonMobils sjøpartnere er aktive deltakere i utviklingen av frivillige nøkkelprosjekter i bransjen, inkludert implementeringen av Tankeradministrasjon- og selvvurderingsprogrammet, en beste praksis-basert veiledning for skipsoperatører som utfyller eksisterende kvalitetsstandarder.
Gitt den anslåtte veksten og viktige rollen som sjøtransport spiller i global handel, er ExxonMobils sjøpartnere opptatt av å frivillig søke og støtte innovative metoder for å forbedre sikkerheten, tryggheten og påliteligheten til sjøtransport, som ofte overstiger lovmessige standarder.
Relatert innhold
Helse, miljø og sikkerhet i Norge
Videreføring av det systematiske arbeidet med sikkerhet, helse og miljø pågår med full styrke også i 2018.Risikostyring Artikkel •

Administrasjonssystem for driftsintegritet
Vi er forpliktet til å drive virksomheten på en måte som stemmer overens med de miljømessige og økonomiske behovene til lokalmiljøene der vi opererer, og som beskytter tryggheten, sikkerheten og helsen til våre ansatte, de som er involvert i driften vår, våre kunder og allmennheten.Risikostyring Artikkel •

Sette ut OIMS i praksis
For å sikre at alle deler av rammeverket vårt for sikkerhet, trygghet, helse og miljøforhold – Operations Integrity Management System (OIMS) – utføres, kreves det at alle forretningsområdene våre etablerer grundig dokumenterte prosesser.
Risikostyring Artikkel •

Behandling av utslipp med dispergeringsmidler sørger for at mikrober kan bryte ned råolje naturlig
Alle marine miljøer inneholder naturlige forekomster av mikrober som lever av og bryter ned råolje. Dette betyr at råolje i stor grad er biologisk nedbrytbart.Risikostyring Artikkel •

Energibransjens felles sikkerhetssatsing, Marine Well Containment Company (MWCC)
I juli 2010 så Shell, Chevron, ConocoPillips og ExxonMobil behovet for å være bedre forberedt for en hendelse knyttet til dypvannsbrønner, og forpliktet seg til å etablere en ny responsevne for begrensning av utslipp i den amerikanske Mexicogulfen. Dermed ble MWCC stiftet, og deres begrensningssystem gir operatørene i den amerikanske Mexicogulfen teknologien og utstyret for begrensning av utslipp som er nødvendig for å yte en effektiv respons i tilfelle en brønnkontrollhendelse under vann.Risikostyring Artikkel •